W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Bydgoszczy


ul. Hetmańska 28

85-039 Bydgoszcz


tel. (+48 52) 322 87 10, 52 322 48 11

fax: (+48 52) 322 47 26


e-mail: wibydgoszcz@ijhars.gov.pl


adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej na platformie ePUAP: /d8qx0o3f8i/SkrytkaESP


NIP: 9671155444

REGON: 093081718


Informacja o zadaniach zrealizowanych przez WIJHARS w Bydgoszczy w I kwartale 2021 roku

Informacja o zadaniach zrealizowanych przez Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Bydgoszczy
w I kwartale 2021 roku

Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Bydgoszczy (WIJHARS w Bydgoszczy) realizuje zadania w oparciu o ustawę z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 630) oraz w stanie epidemii koronawirusa na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/466 z dnia 30 marca 2020 r. w sprawie środków tymczasowych mających na celu ograniczenie ryzyka dla zdrowia ludzi, zwierząt i roślin oraz dobrostanu zwierząt podczas określonych poważnych zakłóceń w systemach kontroli państw członkowskich z powodu choroby koronawirusowej (COVID-19) ze zmianami.

Kontrole prowadzone przez inspektorów WIJHARS w Bydgoszczy:

  1. Kontrole na wniosek i zgłoszenie przedsiębiorcy, producentów, importerów, eksporterów
    1. Kontrola jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych sprowadzanych z zagranicy – łącznie przeprowadzono 424 kontroli, sprawdzeniu podlegało 528 partii artykułów rolno-spożywczych. Najczęściej importowano ryby mrożone z Chin, Rosji, Stanów Zjednoczonych, Peru czy Nowej Zelandii. To aż 320 kontrole, co stanowiło 75 % wszystkich kontroli tego rodzaju i 373 partii, co stanowiło 71 % ze wszystkich zgłoszonych produktów do kontroli. Wśród najczęściej kontrolowanego asortymentu znalazły się również kukurydza konserwowa (sprowadzana z Rosji), miód pochodzący z Chin, Ukrainy i Argentyny, wino z Republiki Południowej Afryki, Chile czy Mołdawii, suszone śliwki sprowadzane ze Stanów Zjednoczonych czy panier z Ukrainy.
    2. Dopuszczenie do obrotu produktów rolnictwa ekologicznego importowanych z krajów trzecich – Wykonano łącznie 5 kontroli, sprawdzono 6 partii następujących produktów ekologicznych: ekologiczny sok z brzozy, sprowadzany z Ukrainy oraz suszone ekologiczne śliwki importowane ze Stanów Zjednoczonych.
    3. Kontrole jakości handlowej świeżych owoców i warzyw na zgodność z przepisami Unii Europejskiej
      W I kwartale br. zrealizowano łącznie 80 kontroli, sprawdzono ogółem 424 partie owoców i warzyw. 
      Najczęściej eksportowano jabłka świeże (46 partii) do Indii, następnie do Arabii Saudyjskiej, Wielkiej Brytanii, Srilanki, Omanu, Kataru, Zjednoczonych Emiratów Arabskich czy Mongolii. 
      Do Wielkiej Brytanii eksportowano łącznie 364 partie owoców i warzyw, przede wszystkim: świeże ogórki, cebulę, kapustę pekińską, czosnek, paprykę, pieczarki, pietruszkę korzeń, marchew, seler, burak czerwony, pomidory, por, chrzan i owoce świeże: gruszki, jabłka.
      Wszystkie kontrolowane partie spełniały obowiązujące wymagania dla świeżych owoców i warzyw.
    4. Ocena jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, zakończona wydaniem Świadectwa jakości handlowej 
      Dokonano 6 ocen jakości handlowej dla zgłoszonych 6 partii: wsadów owocowych, suszonych śliwek i soku z suszonych śliwek.
  2. Kontrole planowe w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych:
    1. Znakowanie wyrobów sprzedawanych luzem przeznaczonych dla konsumenta, w tym pieczywo, ciastka i ciasta, mięso i wędliny, przetwory mleczne (sery) oraz ryby mrożone;
    2. Jakość handlowa KONCENTRATÓW SPOŻYWCZYCH - produktami priorytetowymi były majonezy i sosy majonezowe, sosy do potraw utrwalone, musztarda;
    3. Jakość handlowa PRZETWORÓW WARZYWNYCH, w tym „na parze”, mrożonki warzywne jedno- i wieloskładnikowe (np. zupy, warzywa na patelnię, dania gotowe, mieszanki warzyw), konserwy warzywne (jedno- i wieloskładnikowe), przetwory pakowane próżniowo oraz przetwory pasteryzowane (np. kiszone, marynowane, surówki);
    4. Jakość handlowa JAJ,
      jakość handlowa ŚWIEŻYCH OWOCÓW I WARZYW.
      Stwierdzone i wymienione w Informacji nieprawidłowości w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych naruszały zapisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności i innych obowiązujących przepisów prawnych.
      W przypadku świeżych owoców i warzyw stwierdzone nieprawidłowości w zakresie jakości handlowej naruszały wymogi rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 543/2011 z dnia 
      7 czerwca 2011 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców 
      i warzyw.
  3. Kontrola żywności W HANDLU DETALICZNYM
    Ogólna liczba kontroli w punktach detalicznych – 23.
    Do oceny oznakowania pobrano łącznie 253 próbki artykułów rolno-spożywczych, w tym:
    • 89 próbek mięsa – zakwestionowano 42,
    • 58 próbek pieczywa, ciast i ciastek – zakwestionowano 48,
    • 21 próbek koncentratów spożywczych – zakwestionowano 9,
    • 21 próbek ryb – zakwestionowano 20,
    • 20 próbek jaj – zakwestionowano 10,
    • 18 próbek świeżych owoców i warzyw – zakwestionowano 2, 
    • 15 przetworów warzywnych – zakwestionowano 5,
    • 11 próbek serów – zakwestionowano 4.
      Zakwestionowano łącznie oznakowanie 140 artykułów rolno-spożywczych.
      Do badań laboratoryjnych pobrano łącznie 31 próbek, w tym 11 próbek koncentratów spożywczych, 7 próbek mięsa, 5 próbek ryb, 4 próbki serów, 2 próbki przetworów warzywnych i 2 próbki pieczywa.
      Badania laboratoryjne potwierdziły jakość handlową 27 artykułów rolno-spożywczych, zakwestionowano parametry fizykochemiczne 4 produktów (mięso, ser, majonez, ryby).
      Dotychczas wydano 18 decyzji administracyjnych o łącznej wartości kar pieniężnych 21.397,30 zł, w tym dot. zafałszowania – 6 decyzji na łączną kwotę 11.214,11 zł, dot. niewłaściwej jakości – 
      12 decyzji o łącznej wartości 10.183,19 zł.
  4. Kontrola artykułów rolno-spożywczych U PRODUCENTA
    W 6 zakładach produkcyjnych sprawdzono jakość handlową 17 koncentratów spożywczych i 12 przetworów warzywnych w zakresie oznakowania. Zakwestionowano oznakowanie 9 koncentratów spożywczych i 4 przetworów warzywnych. Do badań laboratoryjnych pobrano 12 próbek koncentratów spożywczych i 6 próbek przetworów warzywnych. Badania laboratoryjne ww. asortymentu nie wykazały nieprawidłowości. Wobec 2 podmiotów nałożono dotychczas łącznie 2 kary pieniężne w wysokości 6.795,92 zł, w 1 podmiocie nałożono mandat karny w wysokości 100,00 zł za brak zgłoszenia działalności. 
    Ponadto u producentów zrealizowano:
    1. kontrole w zakresie prawidłowości klasyfikacji tusz wieprzowych w systemie EUROP
      W toku 23 kontroli w 12 podmiotach inspektor WIJHARS potwierdził prawidłowe prowadzenie klasyfikacji tusz wieprzowych w systemie EUROP.
    2. kontrola w zakresie certyfikacji wina z określonej odmiany winorośli i z określonego rocznika
      Kontrolę w 1 winnicy zrealizowano na wniosek producenta, który produkuje wino z winogron pochodzących z upraw winorośli położonych na terytorium Polski, na podstawie ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina. W sprawie wydano łącznie 4 decyzje o nadaniu numerów identyfikacyjnych dla 4 partii wina, które są dodatkowym dobrowolnym elementem oznakowania oraz daje możliwość wskazania odmiany winorośli i rocznika.
      Łącznie inspektorzy WIJHARS w Bydgoszczy przeprowadzili łącznie 568 kontroli planowych oraz na wniosek/ zgłoszenie.
  5. Kontrole ex-post podmiotów otrzymujących płatności z Unii Europejskiej tj. z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)
    Inspekcja przeprowadza kontrole ex-post przedsiębiorców otrzymujących płatności z Unii Europejskiej, tj. z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) wypłacanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), Agencję Rynku Rolnego (ARR) lub Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR), w zależności od roku płatności. 
    W I kwartale br. inspektorzy rozpoczęli 1 kontrolę planową w zakresie mechanizmu „Program dla szkół”.
  6. Kontrole doraźne
    Zrealizowano ogółem 7 kontroli doraźnych, w wyniku informacji o nieprawidłowościach od konsumentów, w zakresie:
    • jakości handlowej przetworów mięsnych i mięsa, do badań laboratoryjnych pobrano 2 próbki mięsa, kontrola, w tym badania laboratoryjne przetworów nie potwierdziły zastrzeżeń konsumenta; 
    • jakości handlowej masła i tłuszczu do smarowania, kontrola zrealizowana w markecie handlowym, badania laboratoryjne wykazały nieprawidłową jakość 2 próbek masła, wobec wprowadzającego masło do obrotu nałożono karę pieniężną w wysokości 8.797,73 zł; 
    • jakości handlowej wódki i jaj, kontrola zrealizowana w punkcie detalicznym, zakwestionowano oznakowanie 2 partii jaj – wydano 2 decyzje o zakazie wprowadzania tych partii do obrotu oraz nałożono karę pieniężną w wysokości 500,00 zł, z tytułu niewłaściwej jakości;
    • jakości handlowej mięsa drobiowego, kontrola w punkcie detalicznym, zakwestionowano oznakowanie 4 partii mięsa drobiowego oraz badania laboratoryjne wykazały zawyżoną zawartość wody w 2 próbkach mięsa, w konsekwencji 2 postępowań administracyjnych zastosowano 2 kary pieniężne, w tym 1 z tytułu niewłaściwej jakości w kwocie 593,05 zł oraz decyzję z tytułu zafałszowania o wartości 3.420,16 zł;
    • jakości handlowej parówek, kontrola zrealizowana u producenta, nie stwierdzono nieprawidłowości,
    • jakości handlowej masła klarowanego, świeżych owoców i warzyw oraz ziemniaków – zakwestionowano 6 partii warzyw, wydano 1 decyzję o nakazie zmiany oznakowania, w toku są 2 postępowania administracyjne celem nałożenia kar pieniężnych, 
    • jakości handlowej pączków – zastosowano mandat za brak zgłoszenia działalności do WIJHARS w wysokości 200,00 zł, nie stwierdzono innych nieprawidłowości.



Powiadom znajomego

Powiadom znajomego

* Pole wymagane